Het is bewezen dat Neurotherapie, ofwel Neurofeedback, effectief is bij o.a. migraine, stemmings- of angststoornissen, autisme, concentratieproblemen en  slaapstoornissen.

Neurofeedback

neurotherapie, neurofeedback

Praktijk voor Lichaam en Brein biedt neurofeedback wat de zelfheling bij onder meer dwangneuroses en concentratiestoornissen stimuleert. Het traint de hersenen om beter te functioneren waardoor klachten en symptomen verminderen en soms zelfs verdwijnen.

Verschil neurotherapie en neurofeedback

Neurofeedback is een belangrijk onderdeel van de neurotherapie. Het bevordert het zelfgenezend vermogen waarover ieder mens beschikt. Neurofeedback stelt het brein in staat disfunctionaliteit te signaleren, te herstellen en het functioneren vervolgens te optimaliseren.

Neurofeedback wordt onder meer toegepast bij

ADD/ADHD Burn-out
Concentratiestoornissen Slaapproblemen
Non-verbale leerstoornis Dementie
Dyslexie / dyscalculie Depressie
Autisme en PDD-NOS Traumaverwerking, PTSS
Angststoornissen en paniekaanvallen Verslavingen
Dwangneuroses Epilepsie
Tics, Tourette syndroom Auto-immuunziekten
Migraine en hoofdpijn Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
Fobieën Whiplash
Pijnklachten CVS chronische vermoeidheidssyndroom

De trainingen

De trainingen (eenmalig voorafgegaan door het maken van een EEG) worden bij voorkeur tweemaal per week gegeven.

Tijdens een training worden elektroden op het hoofd geplaatst. De elektroden meten de hersenactiviteit zonder deze te beïnvloeden. De hersenen retourneren informatie (feedback) in de vorm van beeld en geluid die door therapeut én cliënt worden waargenomen. De behandelingen zijn volledig pijnvrij.

Voor een blijvend resultaat zijn 20 tot 30 trainingen nodig. In overleg met de therapeut kan er voor, na of soms tijdens de training gebruik worden gemaakt van de Bemermat.

Bij topsport, maar zeker ook bij veeleisende functies in het maatschappelijk leven, is stressmanagement belangrijk. Ook hier kan neurotherapie een uitkomst bieden.

Vertraging van het degeneratieproces, dementie

Neurofeedbacktrainingen hebben een positief effect op een degeneratieziekte als Alzheimer. De therapie bevordert immers het functioneren van de hersenen. Hierdoor verbetert de kwaliteit van leven en wordt tegelijkertijd het degeneratieproces, dementie, vertraagd.

Meditatie en persoonlijke groei

Bij meditatie kan neurofeedback goed van pas komen. Voor zowel de beginner als voor de meer ervarene bevordert neurotherapie de ‘verdieping’ tijdens de meditatie. Wij bieden twee trainingen hiervoor aan:

• alfa- of alfa-thetatrainingen
  • gammatrainingen

Neem contact op voor een gratis oriënterend gesprek.